مسأله 1619 ـ اجير بايد خود را به جاى ميت فرض كند و
عبادتهاى او را به نيابت از او قضا نمايد و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آنرا براى
او هديه كند كافى نيست.
مسأله 1620 ـ بايد كسى را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند نماز را بطور صحيح
مى خواند ولى بعد از خواندن نماز اگر شك كند صحيح خوانده يا نه، اشكال ندارد.
مسأله 1621 ـ كسى كه ديگرى را براى نمازهاى ميت اجير كرده اگر بفهمد كه عمل را بجا
نياورده، يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.
مسأله 1622 ـ هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه اگر چه بگويد انجام
داده ام، بايد دوباره اجير بگيرد. ولى اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه، گرفتن
اجير لازم نيست.
مسأله 1623 ـ كسى كه عذرى دارد، مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مى خواند،
[263]
نمى شود براى نمازهاى ميت او را اجير كرد، اگر چه از
ميت به همين نحو قضا شده باشد.
مسأله 1624 ـ مرد براى زن و زن براى مرد مى تواند اجير شود و در بلند خواندن و
آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد.
مسأله 1625 ـ قضاى نمازهاى ميت در صورتى كه ترتيب آنها را بدانند بايد بترتيب
خوانده شود و اگر ترتيب آنها را ندانند رعايت ترتيب لازم نيست، ولى در مورد نماز
ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يك روز، رعايت ترتيب لازم است.
مسأله 1626 ـ اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند
بايد مقدارى از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.
مسأله 1627 ـ اگر انسان نفر را براى نماز قضاى ميت اجير كند، در
صورتى كه ترتيب قضا شدن نماز ميت را مى داند بايد براى هر كدام آنها وقتى را معين
نمايد، مثلاً اگر با يكى از آنها قرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با
ديگرى قرار بگذارد كه از ظهر تا شب بخواند. و نيز بايد نمازى را كه در هر دفعه شروع
مى كند، معين نمايد مثلاً قرار بگذارد، اول نماز صبح را بخواند يا ظهر يا عصر، و
همچنين بايد با آنها قرار بگذارد كه در هر دفعه نماز يك شبانه روز را از سر شروع
نمايند.
مسأله 1628 ـ اگر كسى اجير شود كه مثلاًدر مدت يكسال نمازهاى ميت را بخواند و پيش
از تمام شدن سال بميرد، بنابراحتياط واجب بايد براى نمازهائى كه مى دانند يا احتمال
مى دهند بجا نياورده، ديگرى را اجير نمايند.
مسأله 1629 ـ كسى را كه براى نمازهاى ميت اجير كرده اند، اگر پيش از تمام كردن نماز
بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را
خودش بخواند، بايد اجرت مقدارى را كه نخوانده از مال او به ولى ميت بدهند، مثلاً
اگر نصف آنها را نخوانده، بايد نصف پولى را كه گرفته از مال او به ولى ميت بدهند، و
اگر شرط نكرده باشند، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند، اما اگر مال نداشته باشد
بر ورثه او چيزى واجب نيست، ولى بهتر است دين ميت را ادا كنند.
مسأله 1630 ـ اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاى ميت بميرد و خودش هم نماز قضا
داشته باشد، بايد از مال او براى نمازهائى كه اجير بوده ديگرى را اجير نمايند و اگر
چيزى زياد آمد، در صورتى كه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند براى تمام نمازهاى
او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش
[264]
برسانند.
[265]
احكام روزه
مسأله 1ـ روزه آن است كه انسان براى انجام فرمان
خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چيزهائى كه روزه را باطل مى كند و شرح آن بعداً
گفته مى شود خوددارى نمايد.
نـيّـت
مسأله 1632 ـ لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود
بگذراند يا مثلاً بگويد فردا را روزه مى گيرم، بلكه همينقدر كه براى انجام فرمان
خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى كند انجام ندهد كافى است
براى اينكه يقين كند تمام اين مدت را روزه بوده بايد مقدارى پيش از اذان صبح، و
مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى نمايد.
مسأله 1633 ـ در روزه واجب معين مثل رمضان از اول شب تا اذان صبح هر وقت نيت روزه
فردا بكند اشكال ندارد، و اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است يا واجب معين
ديگر، و پيش از ظهر ملتفت شود چنانچه كارى كه روزه را باطل مى كند انجام نداده باشد
بايد نيت كند و روزه او صحيح است، و اگر كارى كه روزه را باطل مى كند انجام داده
باشد، يا بعد از ظهر ملتفت شود روزه او باطل مى باشد ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه
را باطل مى كند انجام ندهد، و بعداً آن روزه را قضاء نمايد. اما وقت روزه مستحبى از
اول شب است تا موقعى كه به اندازه نيت كردن به مغرب وقت مانده باشد، كه اگر تا اين
وقت كارى كه روزه را باطل مى كند انجام نداده باشد و نيت روزه مستحبى كند روزه او
صحيح است.
مسأله 1634 ـ كسى كه پيش از اذان صبح بدون نيت روزه خوابيده است; اگر پيش از ظهر
بيدار شود و نيت كند روزه او صحيح است، چه روزه او واجب باشد چه مستحب و اگر بعد از
ظهر بيدار شود نمى تواند نيت روزه واجب نمايد.
مسأله 1635 ـ اگر بخواهد غير روزه رمضان روزه ديگرى بگيرد بايد آنرا معين نمايد
مثلاً نيت كند كه روزه قضاء يا روزه نذر مى گيرم، ولى در ماه رمضان لازم نيست
[266]
نيت كند كه روزه ماه رمضان مى گيرم، بلكه اگر نداند
ماه رمضان است يا فراموش نمايد و روزه ديگرى را نيت كند، روزه ماه رمضان حساب
مى شود.
مسأله 1636 ـ اگر بداند كه ماه رمضان است، و عمداً نيت روزه غير رمضان كند، نه روزه
رمضان حساب مى شود، و نه روزه اى كه قصد كرده است.
مسأله 1637 ـ اگر پيش از اذان صبح نيت كند و مست شود، و در بين روز به هوش آيد،
بنابر احتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام نمايد و قضاى آنرا نيز بجا آورد.
مسأله 1638 ـ اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بى هوش شود و در بين روز به هوش آيد،
بنابر احتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام نمايد، و اگر تمام نكرد قضاى آنرا بجا
آورد.
مسأله 1639 ـ اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بخوابد، و بعد از مغرب بيدار شود
روزه اش صحيح است.
مسأله 1640 ـ اگر مثلاً به نيت روز اول ماه رمضان روزه بگيرد بعد بفهمد دوم يا سوم
بوده روزه او صحيح است.
مسأله 1641 ـ اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است و پيش از ظهر ملتفت شود;
چنانچه كارى كه روزه را باطل مى كند انجام داده باشد، يا بعداز ظهر ملتفت شود كه
ماه رمضان است روزه او باطل مى باشد، ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى كند
انجام ندهد، و بعد از رمضان هم قضا آن را بگيرد.
مسأله 1642 ـ اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود بايد روزه بگيرد، و اگر
بعد از اذان بالغ شود روزه آنروز بر او واجب نيست.
مسأله 1643 ـ كسى كه براى بجا آوردن روزه ميتى اجير شده اگر روزه مستحبى بگيرد
اشكال ندارد، ولى كسى كه روزه قضا دارد نمى تواند روزه مستحبى بگيرد، و اگر روزه
واجب ديگرى دارد بنابر احتياط واجب نمى تواند روزه مستحبى بگيرد، و چنانچه فراموش
كند و روزه مستحبى بگيرد در صورتى كه پيش از ظهر يادش بيايد روزه مستحبى او بهم
مى خورد، مى تواند نيت خود را به روزه واجب برگرداند، و اگر بعد از ظهر ملتفت شود
روزه او باطل است، و اگر بعد از مغرب يادش بيايد روزه اش صحيح است.
مسأله 1644 ـ اگر در ماه رمضان پيش از ظهر كافر مسلمان شود و از اذان صبح
[267]
تا آنوقت كارى كه روزه را باطل مى كند انجام نداده
باشد احتياط واجب آن است كه نيت كند و روزه بگيرد و اگر روزه نگرفت قضا كند.
مسأله 1645 ـ اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت كارى
كه روزه را باطل مى كند انجام نداده باشد، بايد نيت روزه كند و آن روز را روزه
بگيرد، و چنانچه بعد از ظهر خوب شود روزه آن روز بر او واجب نيست.
مسأله 1646 ـ انسان مى تواند در هر شب از ماه رمضان براى روزه فرداى آن نيت كند و
بهتر است كه شب اول ماه هم نيت روزه همه ماه را بنمايد.
مسأله 1647 ـ روزى را كه انسان شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، واجب نيست روزه
بگيرد، و اگر بخواهد روزه بگيرد نمى تواند نيت روزه رمضان كند، ولى اگر نيت روزه
قضاء و مانند آن بنمايد چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده از رمضان حساب مى شود.
مسأله 1648 ـ اگر روزى را كه شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان به نيت روزه قضاء
يا روزه مستحبى و مانند آن روزه بگيرد، و در بين روز بفهمد كه ماه رمضان است بايد
نيت روزه رمضان كند، و لو اينكه بعد از ظهر ملتفت شود، و اگر به نيت رمضان روزه
بگيرد باطل است و لو اينكه در واقع رمضان باشد.
مسأله 1649 ـ اگر در روزه واجب معينى مثل روزه رمضان از نيت روزه گرفتن برگردد،
روزه اش باطل است ولى چنانچه نيت كند كه چيزى را كه روزه را باطل مى كند انجام دهد
در صورتى كه آن را انجام ندهد روزه اش صحيح است. همين طور در روزه مستحبى و روزه
واجب غير معين اگر پيش از ظهر دوباره نيت روزه كند، روزه او صحيح است.
چيزهايى كه روزه را باطل مى كند
مسأله 1650 ـ ده چيز روزه را باطل مى كند; اول:
خوردن. دوم: آشاميدن. سوم: جماع. چهارم: استمناء و استمناء آن است كه انسان با خود
كارى كند كه منى از او بيرون آيد. پنجم: دروغ بستن به خدا و پيغمبر و جانشينان
پيغمبر عليهم السلام. ششم: رساندن غبار غليظ به حلق. هفتم: فرو بردن تمام سر در آب.
هشتم: باقيماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح. نهم: اماله كردن با چيزهاى
روان. دهم: قى كردن. و احكام اينها در مسائل آينده گفته مى شود.
[268]
1 و 2 ـ خوردن و آشاميدن
مسأله 1651 ـ اگر روزه دار عمداً چيزى را بخورد يا بياشامد روزه او باطل مى شود چه
خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاك و شيره
درخت و چه كم باشد يا زياد، حتى اگر كسى نخ را با آب دهانش تر كند، و دوباره بدهانش
ببرد، و رطوبت آنرا فرو برد روزه او باطل مى شود و همينطور رطوبت مسواك، مگر اينكه
رطوبت آنها بطورى در آب دهان از بين برود كه رطوبت خارج بآن گفته نشود، و همين طور
با فرو بردن بقاياى غذايى كه از بين دندانها بيرون مى آيد روزه باطل مى شود.
مسأله 1652 ـ اگر روزه دار سهواً چيزى بخورد يا بياشامد روزه اش باطل نمى شود.
مسأله 1653 ـ بايد روزه دار از استعمال آمپولى كه به جاى غذا بكار مى رود خوددارى
كند، ولى تزريق آمپولى كه عضو را بى حس مى كند يا بجاى دوا استعمال مى شود اشكال
ندارد.
مسأله 1654 ـ اگر موقعى كه مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده بايد لقمه را از دهان
بيرون آورد، و چنانچه عمداً فرو برد روزه اش باطل است، و بدستورى كه بعداً گفته
خواهد شد كفاره هم بر او واجب مى شود.
مسأله 1655 ـ اگر روزه دار بقدرى تشنه شود كه بترسد از تشنگى بميرد، مى تواند
باندازه اى كه از مردن نجات پيدا كند آب بياشامد، ولى روزه او باطل مى شود، و اگر
ماه رمضان باشد بايد در بقيه روز از بجا آوردن كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى
نمايد.
مسأله 1656 ـ كسى كه مى خواهد روزه بگيرد لازم نيست پيش از اذان دندانهايش را خلال
كند، ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان مانده در روز فرو مى رود، چنانچه خلال نكند،
روزه اش باطل مى شود، و فرق نمى كند كه چيزى از آن فرو رود يا نرود.
مسأله 1657 ـ فرو بردن آب دهان اگر چه بواسطه خيال كردن ترشى و مانند آن در دهان
جمع شده باشد روزه را باطل نمى كند.
مسأله 1658 ـ فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا بفضاى دهان نرسيده اشكال ندارد، ولى اگر
داخل فضاى دهان شود احتياط واجب آن است كه آنرا فرو نبرد.
[269]
مسأله 1659 ـ جويدن غذا براى بچه يا پرنده، و چشيدن
غذا و مانند اينها كه معمولاً بحلق نمى رسد، اگر چه اتفاقاً بحلق برسد روزه را باطل
نمى كند ولى اگر انسان از اول بداند كه بحلق مى رسد، چنانچه فرو رود، روزه اش باطل
مى شود، و بايد قضاى آن را بگيرد، و كفاره هم بر او واجب است.
مسأله 1660 ـ انسان نمى تواند بخاطر ضعف روزه اش را بخورد ولى اگر ضعف او بقدرى است
كه معمولاً نمى شود آنرا تحمل كرد خوردن روزه اشكال ندارد.
3 ـ جماع
مسأله 1661 ـ جماع اعم از اينكه از جلو باشد از پشت، صغير باشد يا كبير، روزه جماع
كننده و جماع شده را باطل مى كند اگر چه فقط به مقدار ختنه گاه داخل شود و منى هم
بيرون نيايد، و اگر كمتر از مقدار ختنه گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد روزه
باطل نمى شود، ولى كسى كه آلتش را بريده اند اگر بمقدار ختنه گاه داخل كند كه دخول
صدق كند روزه اش باطل مى شود.
مسأله 1662 ـ اگر فراموش كند كه روزه است و جماع نمايد يا در خواب باشد، يا او را
به جماع مجبور نمايند روزه او باطل نمى شود ولى چنانچه در بين جماع يادش بيايد يا
ديگر مجبور نباشد بايد فوراً از حال جماع خارج شود، و اگر خارج نشود روزه او باطل
مى شود.
مسأله 1663 ـ اگر شك كند كه به اندازه ختنه گاه داخل شده يا نه روزه او صحيح است، و
كسى هم كه آلتش قطع شده اگر شك كند كه دخول شده يا نه روزه او صحيح است.
4 ـ استمناء
مسأله 1664 ـ اگر روزه دار استمناء كند يعنى با خود كارى كند كه منى از او بيرون
آيد روزه اش باطل مى شود، ولى اگر بى اختيار از او منى بيرون آيد روزه اش باطل
نيست، ولى اگر كارى كند كه بى اختيار منى از او بيرون آيد روزه اش باطل مى شود.
مسأله 1665 ـ هرگاه روزه دار بداند كه اگر در روز بخوابد محتلم مى شود، يعنى
[270]
در خواب منى از او بيرون مى آيد مى تواند بخوابد، و
چنانچه بخوابد و محتلم شود روزه اش صحيح است مخصوصاً اگر ترك خواب موجب حرج باشد.
مسأله 1666 ـ روزه دارى كه محتلم شده مى تواند قبل از غسل كردن بول كند و بدستورى
كه قبلاً گفته شد استبراء نمايد، ولى اگر غسل كرده باشد، و بداند كه بواسطه بول يا
استبراء كردن باقيمانده منى از مجرى بيرون مى آيد، نمى تواند استبراء كند، و اگر
روزه دار در حال بيرون آمدن منى از خواب بيدار شود واجب نيست از بيرون آمدن آن
جلوگيرى كند.
مسأله 1667 ـ روزه دارى كه محتلم شده اگر بداند منى در مجرا مانده و در صورتى كه
پيش از غسل بول نكند بعد از غسل منى از او بيرون مى آيد بهتر است كه پيش از غسل بول
كند.
مسأله 1668 ـ اگر به قصد بيرون آمدن منى كارى بكند در صورتى كه منى از او بيرون
نيايد روزه اش باطل نمى شود.
مسأله 1669 ـ اگر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن منى با كسى بازى و شوخى كند و منى
از او خارج شود، در صورتى كه عادت داشته كه با اينگونه كارها منى از او بيرون
مى آمده، روزه اش باطل است، و اگر عادت نداشته كه با اين كارها از او منى خارج شود
و اتفاقاً خارج شده باز روزه اش باطل است، مگر اينكه اطمينان داشته باشد كه منى از
او خارج نمى شود.
5 ـ دروغ بستن به خدا و پيغمبر
مسأله 1670 ـ اگر روزه دار بگفتن يا بنوشتن با باشاره و مانند اينها بخدا و پيغمبر
و جانشينان آن حضرت عمداً نسبت دروغ بدهد اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه
كند; روزه او باطل است، و احتياط واجب آن است كه ساير پيغمبران و جانشينان آنان، و
حضرت زهرا سلام الله عليها هم در اين حكم فرقى ندارند.
مسأله 1671 ـ اگر بخواهد خبرى را كه نمى داند راست است يا دروغ نقل كند، بنابر
احتياط واجب بايد از كسى كه آن خبر را گفته، يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده
نقل نمايد، لكن اگر خودش هم به طور جزم خبر بدهد روزه اش باطل نمى شود گر چه ظن به
كذب خبر يا احتمال كذب خبر را بدهد.
[271]
مسأله 1672 ـ اگر چيزى را باعتقاد اينكه راست است از
قول خدا يا پيغمبر نقل كند، و بعد بفهمد دروغ بوده روزه اش باطل نمى شود.
مسأله 1673 ـ اگر بداند دروغ بستن به خدا و پيغمبر روزه را باطل مى كند و چيزى را
كه مى داند دروغ است بآنان نسبت دهد، و بعداً بفهمد آنچه را كه گفته راست بوده
روزه اش صحيح است.
مسأله 1674 ـ اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمداً بخدا و پيغمبر و جانشينان پيغمبر
نسبت دهد روزه اش باطل مى شود، ولى اگر از قول كسى كه آن دروغ را ساخته نقل كند
اشكال ندارد.
مسأله 1675 ـ اگر از روزه دار بپرسند كه آيا پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم چنين
مطلبى فرموده اند و او جائى كه در جواب بايد بگويد نه، عمداً بگويد بلى، يا جائى كه
بايد بگويد بلى عمداً بگويد نه روزه اش باطل مى شود.
مسأله 1676 ـ اگر از قول خدا يا پيغمبر حرف راستى را بگويد بعد بگويد دروغ گفتم، يا
در شب دروغى را به آنان نسبت دهد، و فرداى آن روز كه روزه مى باشد بگويد آنچه ديشب
گفتم راست است روزه اش باطل مى شود.
6 ـ رساندن غبار غليظ به حلق
مسأله 1677 ـ رساندن غبار غليظ بحلق روزه را باطل مى كند، چه غبار چيزى باشد كه
خوردن آن حلال است مثل آرد، يا غبار چيزى باشد كه خوردن آن حرام است، مثل خاك.
مسأله 1678 ـ احتياط واجب آن است كه روزه دار بخار غليظ، و دود سيگار و تنباكو و
مانند اينها را هم به حلق نرساند.
مسأله 1679 ـ اگر مواظبت نكند و غبار يا بخار يا دود و مانند اينها داخل حلق شود
چنانچه اطمينان داشته كه بحلق نمى رسد روزه اش صحيح است، و اگر فراموش كند كه روزه
است و مواظبت نكند يا بى اختيار غبار و مانند آن بحلق او برسد اشكال ندارد.
[272]
7 ـ فرو بردن سر در آب
مسأله 1680 ـ اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقى بدن او از
آب بيرون باشد، بنابر احتياط واجب روزه او باطل مى شود ولى اگر تمام بدن را آب
بگيرد، و مقدارى از سر بيرون باشد روزه باطل نمى شود.
مسأله 1681 ـ اگر نصف سر را يك دفعه و نصف ديگر آنرا دفعه ديگر در آب فرو برد
روزه اش باطل نمى شود.
مسأله 1682 ـ اگر شك كند كه تمام سر زير آب رفته روزه اش صحيح است.
مسأله 1683 ـ اگر تمام سر زير آب برود ولى مقدارى از موها بيرون بماند روزه اش باطل
مى شود.
مسأله 1684 ـ احتياط واجب آن است كه سر را در گلاب فرو نبرد، ولى در آبهاى مضاف
ديگر، و در چيزهاى ديگرى كه روان است اشكال ندارد.
مسأله 1685 ـ اگر روزه دار بى اختيار در آب بيفتد و تمام سر او را آب بگيرد يا
فراموش كند كه روزه است، و سر در آب فرو برد روزه او باطل نمى شود.
مسأله 1686 ـ اگر عادتاً با افتادن در آب سرش زير آب مى رود، چنانچه با توجه باين
مطلب خود را در آب بيندازد و سرش زير آب برود روزه اش باطل مى شود.
مسأله 1687 ـ اگر فراموش كند كه روزه است و سر را در آب فرو برد يا ديگرى به زور سر
او را در آب فرو برد; چنانچه در زير آب يادش بيايد كه روزه است، يا آنكس دست خود را
بردارد، بايد فوراً سر را بيرون آورد، و چنانچه بيرون نياورد روزه اش باطل مى شود.
مسأله 1688 ـ اگر فراموش كند كه روزه است و به نيت غسل سر در آب فرو برد، روزه و
غسل او صحيح است.
مسأله 1689 ـ اگر بداند كه روزه است، و عمداً براى غسل سر را در آب فرو برد، چنانچه
روزه او مثل روزه رمضان واجب معين باشد، بنابر احتياط واجب بايد دوباره غسل كند، و
روزه را هم قضا نمايد، و اگر روزه مستحب يا روزه واجبى باشد كه مثل روزه كفّاره وقت
معينى ندارد، غسل صحيح و روزه باطل مى باشد.
مسأله 1690 ـ اگر براى آن كه كسى را از غرق شدن نجات دهد سر را در آب فرو برد، اگر
چه نجات دادن او واجب باشد روزه اش باطل مى شود.
[273]
8 ـ باقيماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح
مسأله 1691 ـ اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند، يا اگر وظيفه او تيمم است عمداً
تيمم ننمايد، روزه اش باطل است.
مسأله 1692 ـ اگر در روزه واجبى كه مثل روزه ماه رمضان وقت آن معين است تا اذان صبح
غسل نكند، و تيمم هم ننمايد ولى از روى عمد نباشد مثل آن كه ديگرى نگذارد غسل و
تيمم كند، روزه اش صحيح است.
مسأله 1693 ـ كسى كه جنب است و مى خواهد روزه واجبى بگيرد كه مثل روزه رمضان وقت آن
معين است; چنانچه عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود، مى تواند با تيمم روزه بگيرد و
صحيح است.
مسأله 1694 ـ اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند، و بعد از يك روز يادش بيايد،
بايد روزه آن روز را قضا نمايد، و اگر بعد از روز يادش بيايد، روزه هر
روزى را كه يقين دارد جنب بوده قضا نمايد، مثلاً اگر نمى داند سه روز جنب بوده يا
چهار روز، بايد روزه سه روز را قضا كند.
مسأله 1695 ـ كسى كه در شب ماه رمضان براى هيچ كدام از غسل و تيمم وقت ندارد اگر
خود را جنب كند روزه اش باطل است، و قضا و كفارة بر او واجب مى شود. ولى اگر براى
تيمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب كند با تيمم روزه او صحيح است، گناهكار هم حساب
نمى شود.
مسأله 1696 ـ كسى كه در شب ماه رمضان جنب است، و مى داند كه اگر بخوابد تا صبح
بيدار نمى شود، نبايد بخوابد، و چنانچه بخوابد، و تا صبح بيدار نشود، روزه اش باطل
است، و قضا و كفّاره بر او واجب مى شود.
مسأله 1697 ـ هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد، و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه
اگر دوباره بخوابد براى غسل بيدار مى شود و عادتاً هم بيدار مى شود، مى تواند
بخوابد.
مسأله 1698 ـ كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مى داند يا احتمال مى دهد كه اگر
بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن
غسل كند، و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزه اش صحيح است.
مسأله 1699 ـ كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مى داند يا احتمال
[274]
مى دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود،
چنانچه غفلت داشته باشد كه بعد از بيدار شدن بايد غسل كند، در صورتى كه بخوابد، و
تا اذان صبح خواب بماند روزه اش صحيح است.
مسأله 1700 ـ كسى كه در شب ماه رمضان جنب است، و مى داند يا احتمال مى دهد كه اگر
بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود، چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل كند، يا
ترديد داشته باشد كه غسل كند يا نه، در صورتى كه بخوابد و بيدار نشود روزه اش باطل
است.
مسأله 1701 ـ اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و بداند يا احتمال دهد كه
اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى شود، و تصميم هم داشته باشد كه بعد از
بيدار شدن غسل كند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد آن روز را قضا
كند، و همچنين است اگر از خواب دوم بيدار شود و براى مرتبه سوم بخوابد، و بنابر
احتياط واجب در خواب سوم كفاره هم لازم است.
مسأله 1702 ـ خوابى را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب كرد بلكه اگر از آن
خواب بيدار شود، و دوباره بخوابد خواب اول حساب مى شود.
مسأله 1703 ـ اگر روزه دار در روز محتلم شود، واجب نيست فوراً غسل كند ولى احتياط
مستحب آن است كه فوراً غسل كند.
مسأله 1704 ـ هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده است،
اگر چه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است.
مسأله 1705 ـ كسى كه مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد هرگاه تا اذان صبح جنب
بماند اگر چه از روى عمد نباشد روزه او باطل است.