فروشگاه  اشتراك اين پايگاه در گوگل  كسب درآمد از اينترنت  موسيقي  دانلود  خانه

كسبهاى حرام و غيره - شطرنج‏

س 1116: با توجه به اينكه در بيشتر مدارس بازى با شطرنج رواج دارد آيا بازى با آن و برگزارى دوره‏هاى آموزشى آن جايز است؟

اگر به نظر مكلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در اين صورت بازى با آن بدون شرطبندى اشكال ندارد.

س 1117: بازى با وسايل سرگرمى از جمله پاسور چه حكمى دارد؟ و آيا بازى با آنها براى سرگرمى و بدون شرطبندى جايز است؟

بازى با چيزى كه عرفا از آلات قمار محسوب مى‏شود، مطلقا حرام است هر چند براى سرگرمى و بدون شرطبندى باشد.

س 1118: شطرنج در موارد زير چه حكمى دارد؟
1 - ساخت و خريد و فروش آن
2 - بازى شطرنج با شرطبندى و بدون آن
3 - ايجاد مراكزى در محافل عمومى و غير آن براى آموزش شطرنج و بازى با آن وتشويق مردم به آن‏

اگر مكلّف تشخيص دهد كه در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب نمى‏شود، ساخت و خريد و فروش و بازى با آن بدون شرطبندى، اشكال ندارد، همچنين با فرض مذكور، آموزش آن هم بدون اشكال است.

س 1119: آيا از تأييد برگزارى مسابقات شطرنج توسط مديريت آموزش رياضى معلوم مى‏شود كه شطرنج جزء آلات قمار نيست؟ و آيا جايز است مكلّف به آن اعتماد كند؟

معيار در تعيين موضوعات احكام، تشخيص خود مكلّف و يا اقامه دليل شرعى بر آن نزد خود اوست.

س 1120: بازى با آلاتى مثل شطرنج و بيليارد با كفار در كشورهاى خارجى چه حكمى دارد؟ مصرف مال براى استفاده از اين آلات بدون شرطبندى چه حكمى دارد؟

حكم بازى با شطرنج و آلات قمار در مسائل قبلى بيان شد و در حكم مذكور فرقى بين بازى با آنها در كشورهاى اسلامى يا غيراسلامى و بين بازى با مسلمان يا كافر وجود ندارد و خريد و فروش آلات قمار و مصرف مال در اين موارد هم جايز نيست.
آلات قمار

س 1121: آيا اگر افراد بدون شرطبندى و قصد قمار و بُرد و باخت و كسب درآمد بلكه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق كنند، آن افراد مرتكب حرام شده‏اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حكمى دارد؟

بازى با ورقى كه عرفا از آلات قمار محسوب مى‏شود، بطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شركت كند.

س 1122: آيا استفاده از ورق‏هاى پاسور در صورتى كه براى بازيهاى فكرى محض كه بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهيم علمى و دينى باشند، جايز است؟ بازى با ورق‏هايى كه با چيدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شكلها مثل موتورسيكلت يا ماشين و مانند آن ايجاد مى‏شود و در عين حال استفاده از آنها براى شرط بندى و مسابقه هم ممكن است، چه حكمى دارد؟

بازى با ورق‏هايى كه عرفا، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقا جائز نيست ولى بازى با ورق‏هايى كه عرفا آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرطبندى اشكال ندارد.
وبطور كلى بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرطبندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست.
وبازى با هر وسيله‏اى كه جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرطبندى، اشكال ندارد.

س 1123: بازى باگردو و تخم‏مرغ و چيزهاى ديگرى كه شرعا ماليّت دارند، چه حكمى دارد؟ آيا اين بازيها براى كودكان جايز است؟

اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعا حرام است و طرف برنده، مالك چيزى كه برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى‏شود. ولى اگر بازى‏كنندگان غيربالغ باشند شرعا مكلّف نبوده و تكليفى ندارند، هر چند كه مالك چيزى كه مى‏برند نمى‏شوند.

س 1124: آيا شرطبندى با پول يا غير آن در بازى با غير آلات قمار جايز است؟

شرطبندى در بازى جايز نيست هر چند بازى با غير آلات قمار باشد.

س 1125: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق كامپيوتر چه حكمى دارد؟

حكم بازى با آلات قمار را دارد.

س 1126: بازى با «أنو» و «الكيرم» چه حكمى دارد؟

اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آنها جايز نيست هر چند بدون شرطبندى باشد.

س 1127: اگر بعضى از وسيله‏هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر ديگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آيا بازى با آنها جايز است؟

بايد عرف هر دو مكان رعايت شود به اين معنى كه اگر آن وسيله‏ها در يكى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مكان از آلات قمار بوده‏اند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است.