س 1009: مادر من از سادات است، لطف فرموده امور
ذيل را بيان فرمائيد:
1 - آيا من هم از سادات محسوب مىشوم؟
2 - آيا فرزندان
من هر چقدر پائين روند، از سادات شمرده مىشوند؟
3 - بين كسى كه از طرف پدر سيد
است و كسى كه از طرف مادر سيد است، چه تفاوتى وجود دارد؟
گرچه منتسبين به پيامبر اكرم «صلى الله عليه و
آله» از طرف مادر هم از اولاد رسول اكرم «صلى الله عليه و آله» محسوب مىشوند، ولى
ملاك ترتب آثار و احكام شرعى سيادت، انتساب از طرف پدر است.
س 1010: آيا فرزندان عباس بن على بن ابى طالب
عليهم السلام احكام ساير سادات را دارند، مثلا آيا طلبه علوم دينى كه منسوب به اين
خانواده است، مىتواند ملبس به لباس سادات شود؟ آيا اولاد عقيل بن ابى طالب هم اين
حكم را دارند؟
كسى كه از طرف پدر به عباس بن على بن ابى طالب
«عليهم السلام» منسوب است، سيد علوى مىباشد و همه سادات علوى و عقيلى، هاشمى هستند
و حق استفاده از مزاياى خاص سادات هاشمى را دارند.
س 1011: به تازگى به سند شخصى يكى از فرزندان عموى
پدرم دست يافتهام كه در آن اسم صاحب سند شخصى با عنوان سيد ذكر شده، بنابراين و با
توجه به اينكه در ميان فاميل مشهور است كه ما از سادات هستيم و با قرينه بودن دليلى
كه اخيرا به آن دست يافتهام، خواهشمندم نظر مبارك خود را راجع به سيادت من بيان
فرمائيد.
صرف ذكر عنوان سيّد در سندى كه به نام يكى از
اقوام نسبى شماست، حجت شرعى بر سيادت شما محسوب نمىشود، و تا زمانى كه سيادت خود
را با اطمينان يا با استناد به دليل شرعى احراز نكردهايد، احكام و آثار شرعى سيادت
بر شما مترتب نمىشود.
س 1012: كودكى را به فرزندى پذيرفته و نام او را
على گذاشتهام و براى گرفتن شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه كردم و در آنجا
براى فرزند خواندهام لقب سيد گذاشتند، ولى من به علت خوف از جدم رسول الله «صلى
الله عليه و آله» آن را نپذيرفتم و در حال حاضر مردد هستم بين اينكه فرزند خواندگى
آن طفل را رد كنم و يا اينكه مرتكب معصيت قبول سيادت كسى شوم كه سيد نيست، كداميك
از دو راه را انتخاب كنم؟ اميدوارم مرا راهنمائى فرمائيد.
بر فرزند خواندگى آثار شرعى بنوّت مترتب نمىشود،
و كسى هم كه از طرف پدر واقعى اش سيّد نيست، آثار و احكام سيادت را ندارد، ولى به
هر حال نگهدارى كودك بى سرپرست شرعا عمل بسيار خوب و پسنديدهاى است.