س 2030: آيا شركت كنندگان در مجالس عزادارى و
اهالى منطقهاى كه حسينيه براى آنان تأسيس شده ، حق دخالت در تفسير فقرات و قفنامه
را دارند ؟
براى فهم مفاد وقفنامه، در صورتى كه اجمال يا
ابهام داشته باشند، بايد به شواهد و قرائن حاليه و مقاليه و يا به عرف مراجعه كرد و
كسى حق ندارد آنها را از طرف خودش تفسير به رأى كند .
س 2031: اگر مكانى براى تعليم و تحصيل علوم دينيه
وقف شده باشد، آيا با وجود طلاب مشغول به تحصيل در آن مكان، جايز است افراد عادى و
مسافران از امكانات آنجا استفاده نمايند ؟
اگر آن مكان وقف خصوص طلاب علوم دينى و يا به
منظور تدريس و تحصيل علوم دينى در آن باشد، جايز نيست ديگران از آنجا استفاده كنند
.
س 2032: عبارت زير در وقفنامهاى آمده است : «در
صيغه وقف شرط شده كه هيئتى از عموم اهالى به عنوان هيئت امناء انتخاب شود.» آيا اين
عبارت دلالت بر تعيين انتخابكنندگان مىكند؟ و بر فرض عدم دلالت بر تعيين انتخاب
كنندگان، حق انتخاب هيئت امناء با چه كسانى است ؟
ظاهر عبارت مذكور، لزوم مشاركت عموم اهالى در
انتخاب هيئت امناء مىباشد.
س 2033: اگر وصف «ارشد و اصلح » در توليت فرزند
ذكورى كه از جهت سنى در بين موقوف عليهم از همه بزرگتر است، شرط باشد، آيا اثبات
رشد و صالح بودن هم واجب است يا اينكه مجرّد بزرگتر بودن او از جهت سنى باعث مى شود
كه اصل بر اصلح و ارشد بودن او گذاشته شود ؟
بايد همه شروط تصدّى توليت احراز شود .
س 2034: شخصى املاك خود را براى مجالس عزادارى
حضرت اباعبدالله الحسين «عليه السلام» در ايّام محرّم و غير آن وقف كرده است و بعد
از خودش فرزندان خود را تا ابد، متولّى آن قرار داده و ثلث منافع املاك را هم براى
متولّى قرار داده است، اگر در زمانى واقف، اولاد مذكّر و مؤنّث از طبقه اوّل و دوّم
و سوّم داشته باشد، آيا توليت وقف براى همه آنان بطور مشترك است و حق توليت بين
آنان تقسيم مى شود؟ و بر فرض تقسيم بين همه آنان، آيا بين فرزندان مذكّر و مؤنّث
بطور مساوى تقسيم مىشود يا با تفاوت؟
اگر قرينهاى كه دلالت بر ترتيب بر حسب طبقات ارث
و تقديم نسل سابق بر لاحق بكند، وجود نداشته باشد، همه طبقات موجود در هر زمانى
بطور مشترك و مساوى متولّى وقف هستند و حق توليت بدون آنكه تفاوتى بين مذكر و مونّث
باشد، بطور مساوى بين آنان تقسيم مى شود.
س 2035: اگر واقف، توليت وقف را بعد از خودش براى
مطلق علما و مجتهدين قرار دهد، آيا يكى از علمائى كه مجتهد نيست حق دارد امور توليت
را در اختيار بگيرد؟
تا زمانى كه احراز نشود كه مقصود واقف از علما
خصوص مجتهدين است ، توليت وقف توسط عالم دينى اشكال ندارد هر چند حائز رتبه اجتهاد
نباشد.