س 428: آيا نماز خواندن در لباسى كه شك در نجس بودن آن دارم، صحيح است؟
لباسى كه نجس بودن آن مشكوك است، محكوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحيح
است.
س 429: آيا نماز خواندن در كمر بند چرمى كه از آلمان خريدهام و شك دارم كه از
پوست طبيعى است يا مصنوعى و از پوست حيوان تذكيه شده است يا خير، اشكال شرعى دارد؟
نمازهائى كه با آن خواندهام، چه حكمى دارد؟
اگر شك در اين باشد كه آن چرم طبيعى است يا مصنوعى، نماز با آن اشكال ندارد، ولى
اگر بعد از احراز چرم طبيعى بودن آن، شك در اين باشد كه آيا از حيوانى است كه شرعا
تذكيه شده يا خير، نجس نيست، ولى نماز با آن باطل است، و نمازهاى گذشته كه در حال
جهل به اين حكم، خواندهايد، قضا ندارد.
س 430: اگر نمازگزار يقين داشته باشد كه نجاستى بر بدن يا لباسش وجود ندارد و
نماز بخواند. بعدا معلوم شود كه بدن يا لباس او نجس بوده است. آيا نماز وى باطل
است؟ اگر در حين نماز متوجه نجاست شود، نماز او چه حكمى دارد؟
اگر اصلا علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود،
نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست. ولى اگر در اثناء نماز متوجه آن شود،
اگر براى وى ازاله نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتكاب عملى كه منافات
با نماز دارد، ممكن باشد، بايد نجاست بدن را بر طرف يا لباس نجس را از خود دور كند
و نماز خود را تكميل نمايد و اگر بر طرف كردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امكان
ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است كه نماز را قطع كند و با بدن و لباس پاك آن را
اعاده نمايد.
س 431: فردى از مقلدين يكى از مراجع، مدت زمانى نماز خود را با پوست حيوانى كه
تذكيه آن مشكوك بوده و نماز با آن صحيح نيست، مىخوانده است. طبق نظر مرجع تقليد
او، اگر جزئى از حيوان حرام گوشت همراه او باشد، احتياط واجب اعاده نماز خوانده شده
است، آيا حيوانى كه تذكيه آن مشكوك است، حكم حيوان حرام گوشت را دارد؟
حيوانى كه تذكيه آن مشكوك است، از لحاظ حرمت خوردن گوشت و عدم جواز نماز با پوست
آن، در حكم ميته است، ولى نجس نيست، و نمازهاى گذشته اگر با جهل به اين حكم، انجام
گرفته است، محكوم به صحت است.
س 432: زنى در اثناىنماز متوجه مىشود كه مقدارى از موهايش پيداست و فورا آن را
مىپوشاند، آيا نماز خود را بايد دوباره بخواند يا خير؟
تا زمانى كه ظاهر شدن مو عمدى نباشد، اعاده واجب نيست.
س 433: شخصى به علت اضطرار مجبور به تطهير مخرج بول با سنگ يا چوب و يا هر چيز
ديگرى مىشود و هنگامى كه به منزل مراجعت مىكند، آن را با آب تطهير مىنمايد، آيا
هنگام نماز بايد لباس زير خود را عوض كرده يا تطهير نمايد؟
اگر لباس او با رطوبت بول نجس نشده است، تطهير لباس واجب نيست.
س 434: به كار انداختن بعضى از دستگاههاى صنعتى وارداتى با همكارى متخصصين
بيگانه امكانپذير است و آنها از ديدگاه فقه اسلامى كافر و نجس هستند، با توجه به
اين كه به كار انداختن آن دستگاهها با استفاده از روغن و مواد ديگرى كه با دست
ريخته مىشوند، صورت مىگيرد، بنابراين پاك بودن آنها امكان ندارد. و همچنين با
توجه به اين كه لباس و بدن كارگران هنگام كار با اين دستگاهها در تماس است و در وقت
نماز فرصت تطهير لباس و بدن را بطور كامل ندارند، تكليف آنها نسبت به نماز چيست؟
با احتمال اين كه كافرى كه اقدام به راه اندازى دستگاهها و وسائل مىكند، از اهل
كتاب باشد كه محكوم به طهارت هستند و يا در هنگام كار دستكش پوشيده باشد، به صرف
اين كه دستگاه به وسيله كافر راهاندازى شده است، يقين به نجاست حاصل نمىشود و با
فرض يقين به نجاست دستگاه و تماس بدن و لباس كارگران با آن در حين كار با رطوبت
مسريه، تطهير بدن براى نماز واجب است و لباس هم بايد عوض و يا تطهير شود.
س 435: اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را كه با خون نجس شدهاند، حمل كند و يا
در جيب خود بگذارد، آيا نماز او باطل است؟
اگر دستمال به قدرى كوچك باشد كه نتوان عورت را با آن پوشاند، همراه بودن آن در
نماز اشكال ندارد.
س 436: آيا نماز در لباس معطر به عطرهاى امروزى كه حاوى الكل است، صحيح است؟
اگر علم به نجاست آن عطرها نداشته باشد، نماز در لباسهاى مذكور اشكالندارد.
س 437: زنان چه مقدار از بدن خود را بايد هنگام نماز بپوشانند؟ آيا پوشيدن
لباسهاى آستين كوتاه و نپوشيدن جوراب اشكال دارد؟
بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غير از صورت به مقدارى كه
شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى كه كاملا بدن
را مىپوشاند، بپوشانند و در حضور نامحرم پاها را نيز بايد بپوشانند.
س 438: آيا بر زنان پوشاندن روى پاها هنگام نماز واجب است؟
پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتى كه نامحرم حاضر نباشد، واجب نيست.
س 439: آيا پوشاندن كامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، يا اين كه فقط
قسمت پائين آن بايد پوشانده شود، و آيا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است كه
شرعا واجب است؟
پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيراچانهجزئى از صورت است.
س 440: آيا حكم صحيح بودن نماز در متنجسى كه كافى براى پوشش عورت محسوب نمىشود،
اختصاص به صورت نسيان و جهل نمازگزار به حكم يا موضوع دارد و يا شامل شبهه حكميه و
موضوعيه هم مىشود؟
اختصاص به دو صورت جهل و نسيان ندارد، بلكه نماز با متنجسى كه كافى براى پوشش
عورت نيست، حتى در صورت علم هم صحيح است.
س 441: آيا وجود مو يا آب دهان گربه در لباس نمازگزار باعث بطلان نماز او
مىشود؟
بله، موجب بطلان نماز است.