س 599: آيا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جايز است؟
نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جايز و صحيح است.
س 600: محل كار من در يكى مناطق كردنشين است كه اكثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از
اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حكمى دارد و آيا غيبت آنها جايز است؟
مشاركت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشكال ندارد، و از غيبت
بايد پرهيز شود.
س 601: در مكانهاى مشاركت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شركت در
نمازهاى روزانه، در بعضى از موارد مانند آنان عمل مىكنيم، مثل نماز بصورت تكتف و
عدم رعايت وقت و سجده بر فرش، آيا اين نمازها احتياج به اعاده دارند؟
اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن كارها باشد، نماز صحيح و مجزى است، حتى اگر سجده بر
فرش و مانند آن باشد، ولى تكتف در نماز جايز نيست، مگر اينكه ضرورت آن را اقتضا
كند.
س 602: در مكه و مدينه به استناد فتواى امام خمينى «قدس سره» نماز جماعت را با
برادران اهل سنت مىخوانيم و گاهى براى درك فضيلت نماز در مسجد مثل اداء نماز عصر
يا عشاء بعد از نماز ظهر و مغرب آن را به صورت فرادى در مساجد اهل سنت بدون مهر و
با سجده بر فرش به جا مىآوريم، اين نمازها چه حكمى دارد؟
نماز در فرض مذكور محكوم به صحت است.
س 603: مشاركت ما شيعيان در نماز جماعت مساجد كشورهاى ديگر با برادران اهل سنت
كه دست بسته نماز مىخوانند، چگونه است؟ آيا تبعيت از آنان در تكتف بر ما واجب است
يا آن كه بايد نماز را بدون تكتف بخوانيم؟
اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى
است، ولى تكتف واجب نيست و بلكه جايز نيست، مگر در صورتى كه ضرورتى آن را اقتضا
كند.
س 604: هنگام شركت در نماز جماعت با برادران اهل سنت، چسباندن انگشتان كوچك پا
در حال قيام به انگشتان پاهاى دو نفرى كه در دو طرف نمازگزار ايستادهچنانچه آنان
ملتزم هستند چه حكمى دارد؟
اين كار واجب نيست، ولى انجام آن به صحت نماز ضرر نمىرساند.
س 605: برادران اهل سنت در ايام حج يا غير آن، نماز مغرب را قبل از اذان مغرب
مىخوانند، آيا براى ما اقتدا به آنان و اكتفا به آن نماز صحيح است؟
معلوم نيست كه آنان نماز را قبل از وقت بخوانند، ولى اگر مكلّف دخول وقت را
احراز نكند، نمىتواند داخل شود، مگر آنكه رعايت وحدت آن را اقتضا كند كه در اين
صورت شركت در نماز جماعت آنان و اكتفا به آن اشكال ندارد.