س 587: آيا در صحت قرائت بين نماز فرادى و نماز مأموم يا امام تفاوت وجود دارد
يا اينكه صحت قرائت در هر حال مسأله واحدى است؟
اگر قرائت مكلّف صحيح نباشد و قدرت بر يادگيرى هم نداشته باشد، نماز او صحيح
است، ولى ديگران نمىتوانند به وى اقتدا كنند.
س 588: قرائت بعضى از ائمه جماعات از جهت مخارج حروف صحيح نيست. آيا كسى كه حروف
را به طور صحيح از مخارج خود ادا مىكند، مىتواند به آنان اقتدا نمايد؟ عدهاى
مىگويند مىتوانيد نماز را به جماعت بخوانيد، ولى بايد بعدا اعاده نمائيد، من كه
فرصت اعاده ندارم، وظيفهام چيست؟ آيا مىتوانم در نماز جماعت شركت نموده ولى حمد و
سوره را آهسته بخوانم؟
اگر قرائت امام از نظر مأموم صحيح نباشد، اقتدا و نماز جماعت او باطلاست و اگر
نمىتواند نماز را اعاده كند، اقتدا نكردن اشكال ندارد، ولى آهسته خواندن در قرائت
نمازى كه بايد بلند خوانده شود، براى اظهار اقتدا به امام جماعت صحيح و مجزى نيست.
س 589: عدهاى معتقدند كه قرائت بعضى از ائمه جمعه صحيح نيست، زيرا يا حروف را
آنگونه كه هست، ادا نمىكنند و يا حركت آنها را طورى تغيير مىدهند كه ديگر آن حرف
نيست. آيا اقتدا به آنان بدون اعاده نمازى كه پشت سر آنان خوانده مىشود، صحيح است؟
ملاك صحت قرائت عبارت است از رعايت قواعد زبان عربى و اداء حروف از مخارج آن به
طورى كه اهل لسان آن را اداء آن حرف بدانند نه حرف ديگر؛ اگر مأموم قرائت امام را
مطابق قواعد و صحيح نداند، نمىتواند به او اقتدا كند و در صورت اقتداء، نماز او
صحيح نيست و اعاده آن واجب است.
س 590: اگر امام جماعت در اثناى نماز در كيفيت تلفظ كلمه پس از اداى آن شك كند و
بعد از فراغت از نماز علم پيدا كند كه در تلفظ آن كلمه اشتباه كرده است، نماز او و
مأمومين چه حكمى دارد؟
نماز محكوم به صحت است.
س 591: وظيفه شرعى شخص بخصوص معلم قرآن كريم كه يقين دارد امام جماعت نماز خود
را از جهت تجويد غلط مىخواند چيست؟ در حالى كه اين فرد به دليل عدم شركت در نماز
جماعت در معرض تهمتهاى زيادى قرار گرفته است.
رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولى اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد
و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نمىتواند به او اقتدا كند، لكن شركت ظاهرى در
نماز جماعت براى يك غرض عقلائى، اشكال ندارد.