س 524: من تا سن هفده سالگى با مسأله احتلام و غسل و مانند آن آشنا نبودم و از
كسى هم درباره آنها چيزى نشنيده بودم و خودم هم معناى جنابت و وجوب غسل را
نمىفهميدم، لذا نماز و روزهام تا اين سن اشكال دارد، اميدوارم وظيفه مرا بيان
فرمائيد.
همه نمازهائى را كه در حال جنابت خواندهايد، بايد قضا كنيد، ولى روزهاى را كه
در حال جنابت بدون علم به اصل جنابت گرفتهايد، صحيح و مجزى است و قضا ندارد.
س 525: متأسفانه من در گذشته بر اثر نادانى و ضعف اراده مبتلا به عمل شنيع
استمناء بودم، لذا گاهى نماز نمىخواندم كه مدت دقيق آن را به ياد ندارم. نماز
نخواندن من به صورت مستمر نبوده، بلكه مربوط به زمانى است كه جنب بودم و غسل
نكردهام كه گمان مىكنم حدود شش ماه باشد. تصميم گرفتهام نمازهايم در اين مدت را
قضا كنم، آيا قضاى آنها واجب است يا خير؟
هر مقدار از نمازهاى روزانهاى را كه مىدانيد انجام ندادهايد و يا در حال
جنابت خواندهايد، قضاى آن بر شما واجب است.
س 526: شخصى كه نمىداند نماز قضا برذمّهاش هست يا خير، اگر نماز مستحبى يا
نافله بخواند، بر فرض كه نماز قضا داشته باشد، آيا به عنوان نماز قضاى او محسوب
مىشود؟
نوافل و نمازهاى مستحب به جاى نماز قضا محسوب نمىشوند، و اگر نماز قضا بر عهده
او باشد، واجب است كه آن را به نيت نماز قضا بخواند.
س 527: من حدود شش ماه است كه به سن تكليف رسيدهام. چند هفته قبل از رسيدن به
آن سن فكر مىكردم تنها علامت بلوغ، تمام كردن پانزده سال هجرى قمرى است. ولى اكنون
كتابى راجع به علامتهاى بلوغ پسران خواندم كه در آن علامتهاى ديگرى براى بلوغ ذكر
شده كه در من وجود دارند، ولى زمان پيدايش آنها را نمىدانم. آيا در حال حاضر قضاى
نماز و روزه بر عهده من هست يا خير؟ با توجه به اين كه من گاهى نماز مىخواندم و
ماه رمضان سال گذشته را به طور كامل روزه گرفتهام، وظيفه من در اينباره چيست؟
قضاى همه نمازها و روزههائى كه يقين به فوت آنها پس از رسيدن به سنّ بلوغ و
تكليف شرعى داريد، واجب است.
س 528: اگر شخصى در ماه مبارك رمضان سه بار غسل جنابت كند، مثلا در روزهاى
بيستم، بيست و پنجم و بيست و هفتم غسل نمايد، و بعد يقين كند كه يكى از آن غسلها
باطل بوده است، نماز و روزه او چه حكمى دارد؟
روزهاش صحيح است، ولى بنا بر احتياط، قضاى نمازها به طورى كه يقين به فراغت
ذمّه پيدا كند، واجب است.
س 529: شخصى بر اثر جهل به حكم شرعى، مدتى ترتيب را در غسل رعايت نكرده است،
نماز و روزه او چه حكمى دارد؟
اگر غسل را به نحوى انجام داده كه شرعا باطل است، قضاى نمازهائى كه در اين حالت
با حدث اكبر خوانده، واجب است. ولى روزهاش، اگر در آن هنگام اعتقاد به صحت غسل خود
داشته، محكوم به صحت است.
س 530: كسى كه قصد دارد نماز قضاى يك سال را بخواند، چگونه بايد آن را انجام
دهد؟
مىتواند با يكى از نمازها شروع كند و به ترتيبى كه نمازهاى پنجگانه يوميه را
مىخواند، آن را ادامه دهد.
س 531: شخصى مدت زيادى نماز قضا بر عهده دارد، آيا مىتواند آنها را به ترتيب
زير بجا آورد؟
1- مثلا بيست بار نماز صبح بخواند.
2- هر يك از نماز ظهر و عصر
را بيست بار بخواند.
3- هر يك از نماز مغرب و عشاء را بيست بار بخواند و تا يك
سال به همين صورت ادامه دهد.
قضاى نمازها به ترتيب مذكور اشكال ندارد.
س 532: شخصى از ناحيه سر مجروح شده و قسمتى از مغز وى آسيب ديده كه بر اثر آن
دست و پاى چپ و زبانش فلج گشته است. همچنين نماز را فراموش كرده و قادر به يادگيرى
آن نيست، ولى مىتواند اجزاى نماز را با خواندن از كتاب و يا شنيدن از نوار، تشخيص
دهد. در حال حاضر وى در رابطه با نماز دو مشكل دارد، يكى اين كه قدرت تطهير محل بول
و وضو گرفتن را ندارد، دوم اين كه در قرائت نماز مشكل دارد. تكليف او چيست؟ همچنين
نسبت به نمازهائى كه تقريبا به مدت شش ماه از او فوت شده است، چه حكمى دارد؟
اگر بتواند هر چند با كمك ديگران، وضو بگيرد، يا تيمم نمايد، واجب است كه نماز
را به هر نحوى كه مىتواند بخواند، اگرچه با شنيدن ازنوار يا خواندن از روى نوشته و
مانند آن باشد. و در مورد طهارت بدن، اگر قدرت بر تطهير آن هر چند به كمك ديگران
ندارد، با همان بدن نجس نماز بخواند، و نمازش صحيح است. قضاى نمازهاى گذشتهاى هم
كه از وى فوت شده، واجب است، مگر نمازهائى كه بر اثر بيهوشى كه در تمام وقت نماز
ادامه داشته، از او فوت شده باشد.
س 533: در دوران جوانى نمازهاى ظهر و عصر من بيشتر از نمازهاى مغرب و عشاء و صبح
قضا شدهاند كه پشت سر هم بودن و تعداد و ترتيب آنها را نمىدانم. آيا در اين مورد
بايد نماز دورهاى خوانده شود؟ و نماز دورهاى چيست؟ اميدواريم توضيح فرمائيد.
در نماز قضا مراعات ترتيب واجب نيست و خواندن مقدارى كه يقين به قضا شدن آن
داريد كافى است و دوره كردن به معناى تكرار نماز براى احراز ترتيب بر شما واجب
نيست.
س 534: گاهى پس از ازدواج مايعى از من خارج مىشد كه اعتقاد به نجس بودن آن
داشتم.
لذا به نيت غسل جنابت غسل كرده و نمازم را بدون وضو مىخواندم. در
رسالههاى عمليه اين مايع، مذى ناميده شده است. اكنون نمىدانم نمازهائى را كه بدون
وضو و بىآنكه جنب باشم با غسل جنابت خواندهام، چه حكمى دارد؟
قضاى همه نمازهائى كه بعد از خروج آن مايع، بدون وضو و با غسل جنابت خواندهايد،
واجب است.
س 535: كافرى پس از مدتى اسلام آورده است، آيا قضاى نماز و روزههائيكه انجام
نداده، واجب است؟
واجب نيست.
س 536: بعضى از افراد بر اثر تبليغات گمراه كننده كمونيستها چندين سال نماز و
واجبات خود را ترك كردهاند، ولى بعد از پيام تاريخى امام راحل به سران شوروى سابق
پى به اشتباه خود بردند و به سوى خداوند توبه نمودهاند، آنها در حال حاضر قادر به
قضاى همه آن نمازها و روزهها نيستند، وظيفه آنها چيست؟
بر آنان واجب است كه نمازها و روزههاى فوت شده را به هر مقدار كه قدرت دارند،
قضا و هر مقدارى كه قادر نيستند وصيت نمايند.
س 537: شخصى فوت كرده و قضاى روزه ماه مبارك رمضان و نماز بر عهده اوست و فرزند
ذكورى هم ندارد. مقدارى مال به جا گذاشته كه براى قضاى يكى از نماز و روزه كفايت
مىكند. در اين صورت قضاى نماز مقدم است يا روزه؟
ترجيحى بين نماز و روزه نيست و بر ورثه واجب نيست كه ما ترك وى را صرف قضاى نماز
و روزه او نمايند، مگر آنكه در اين باره وصيت كرده باشد، كه در اين صورت بايد به
وصيت او در اجير گرفتن از ثلث تركه براى قضاى نماز و روزهاش به هر مقدار كه كفايت
مىكند، عمل كنند.
س 538: من در اكثر اوقات نماز خود را خوانده و در صورت فوت شدن نماز، آن را قضا
كردهام، اين نمازهاى فوت شده هم مواردى بوده كه يا من خواب ماندهام و يا بدن و
لباسم نجس بوده و در تطهير آنها كوتاهى كردهام. مقدار نمازهاى قضا شده يوميه، آيات
و قصر را كه بر عهده من است، چگونه محاسبه نمايم؟
قضاى نمازهائى كه يقين به فوت شدن آنها داريد، كافى است، و از اين مقدار هر كدام
را كه يقين داريد نماز قصر يا آيات بوده، بايد بر وفق يقين خودآنها را بجا آوريد، و
بقيه را به عنوان قضاى نمازهاى يوميه بخوانيد و چيزى بيشتر از اين مقدار بر شما
واجب نيست.