س 480: آيا قرائت عمدى ذكرهاى ركوع و سجده به جاى يكديگر اشكال دارد؟
اگر آنها را به قصد مطلق ذكر خداوند عزوجل بگويد، اشكال ندارد و ركوع و سجده و
نماز همگى صحيح هستند.
س 481: اگر شخصى سهوا در سجده ذكر ركوع را بگويد و يا بر عكس، در ركوع ذكر سجده
را بگويد و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نمايد، آيا نماز او
باطل است؟
اشكال ندارد و نمازش صحيح است.
س 482: اگر نماز گزار در هنگام نماز و يا بعد از فراغت از آن متوجه شود كه ذكر
ركوع يا سجده را اشتباه گفته است، چه حكمى دارد؟
اگر بعد از ركوع و سجود متوجه شود، چيزى بر او واجب نيست.
س 483: آيا يك بار گفتن تسبيحات اربعه در ركعت سوم و چهارم نماز كافى است؟
كافى است، هر چند احتياط اين است كه سه مرتبه گفته شود.
س 484: تعداد تسبيحات اربعه در نماز سه مرتبه است، ولى فردى سهوا چهار بار گفته
است، آيا نماز او در پيشگاه خداوند مقبول است؟
اشكال ندارد.
س 485: كسى كه نمىداند تسبيحات اربعه را در ركعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه
گفته يإ؛حح بيشتر و يا كمتر، چه حكمى دارد؟
يك مرتبه نيز كفايت مىكند و چيزى بر او واجب نيست، و تابه ركوع نرفته مىتواند
بنا را بر اقل گذاشته و تسبيحات را تكرار نمايد تا يقين كند كه آن را سه مرتبه گفته
است.
س 486: آيا قرائت «بحول الله و قوته اقوم واقعد» هنگام نماز در حال حركت جايز
است و آيا گفتن آن در حال قيام صحيح است؟
اشكال ندارد و اصولا اين ذكر در حالت قيام براى ركعت بعدى گفته مىشود.
س 487: مراد از ذكر چيست؟ آيا شامل صلوات بر پيامبر «صلى الله عليه و آله» و
خاندان آن حضرت مىشود؟
هر عبارتى كه متضمّن ذكر خداوند عزوجل باشد، ذكر محسوب مىشود و صلوات بر محمد و
آل محمد «عليهم افضل صلوات الله» از بهترين ذكرهاست.
س 488: هنگامى كه در نماز وتر كه يك ركعت است دستها را براى قنوت بلند كرده و
حاجات خود را از خداوند عزّوجلّ طلب مىكنيم، آيا طلب حاجات به زبان فارسى اشكال
دارد؟
دعا در قنوت به زبان فارسى اشكال ندارد، بلكه هر دعائى را در قنوت مىتوان به هر
زبانى خواند.