س 338: كسى كه عمدا نماز را ترك كند يا سبك بشمارد، چه حكمى دارد؟
نمازهاى روزانهاى كه در پنج نوبت خوانده مىشود، از واجبات بسيار مهم شريعت
اسلامى بوده و بلكه ستون دين است و ترك يا سبك شمردن آن شرعا حرام و موجب استحقاق
عقاب است.
س 339: آيا بر كسى كه آب و چيزى كه تيمم بر آن صحيح است، در اختيار ندارد (فاقد
الطهورين)، نماز واجب است؟
بنا بر احتياط، نماز را در وقت بخواند و بعد از وقت با وضو يا تيمم قضا نمايد.
س 340: به نظر شريف جنابعالى، موارد عدول در نماز واجب كدام است؟
عدول در موارد زير واجب است:
1 - از نماز عصر به نماز ظهر، در صورتى كه در
بين نماز عصر متوجه شود كه نماز ظهر را نخوانده است.
2 - از نماز عشاء به نماز
مغرب اگر در بين نماز عشاء متوجه شود كه نماز مغرب را نخوانده است و از محل عدول هم
تجاوز نكرده باشد.
3 - اگر دو نماز قضائى كه در اداى آنهاترتيب معتبر است، بر
عهده او باشد و بر اثر فراموشى قبل از اداى نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود.
و عدول در موارد زير مستحب است:
1 - از نماز اداء به نماز قضاى واجب، در صورتى
كه بر اثر آن وقت فضيلت اداء فوت نشود.
2 - از نماز واجب به مستحب براى درك ثواب
نماز جماعت.
3 - از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه براى كسى كه قرائت سوره
جمعه را فراموش كرده و به جاى آن سوره ديگرى را خوانده و به نصف رسيده و يا از آن
گذشته است. مستحب است اين شخص از نماز واجب به نافله عدول كند تا بتواند نماز فريضه
را با سوره جمعه بجا آورد.
س 341: نماز گزارى كه مىخواهد در روز جمعه بين نماز جمعه و ظهر جمع نمايد، آيا
بايد براى هر يك بدون قصد وجوب، فقط قصد قربت كند، يا اين كه براى يكى از آن دو هم
قصد قربت نمايد و هم قصد وجوب و براى ديگرى فقط قصد قربت نمايد و يا اين كه بايد
براى هر دو هم قصد وجوب كند و هم قصد قربت؟
در هر يك از آن دو قصد قربت كافى است و قصد وجوب در هيچكدام واجب نيست.
س 342: اگر خونريزى از دهان يا بينى از اول وقت نماز تا نزديك آخر آن ادامه
داشته باشد، نماز چه حكمى دارد؟
اگر تطهير بدن ممكن نباشد و بترسد وقت نماز فوت شود، نماز را در همان حالت
بخواند.
س 343: آيا هنگام خواندن ذكرهاى مستحبى نماز، آرامش كامل بدن واجب است يا خير؟
فرقى بين ذكر واجب و مستحب در وجوب استقرار و آرامش بدن نيست. بلى، گفتن ذكر به
قصد ذكر مطلق در حال حركت اشكال ندارد.
س 344: براى بعضى از افراد در بيمارستان لولههائى به نام سوند براى خروج بول
قرار مىدهند كه در اين صورت بول بدون اختيار از مريض در حالت خواب يا بيدارى و يا
در بين نماز خارج مىشود، اميدواريم به اين سؤال پاسخ فرمائيد: آيا اين فرد بايد
دوباره نماز را در وقت ديگرى بخواند يا نمازى كه در آن حالت خوانده، كافى است؟
اگر در آن حالت نماز را طبق وظيفه شرعى و فعلى خود خوانده، صحيحاست و اعاده و
قضاى آن واجب نيست.