س 301: آيا مشروبات الكلى نجس است؟
مشروبات مست كننده بنا بر احتياط نجس است.
س 302: آب انگورى كه با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن كم نشده است، ولى مست كننده
نيست، چه حكمى دارد؟
خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.
س 303: گفته مىشود كه اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن
يك يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقى مىماند، حرام است. آيا اين
سخن صحيح است؟
اگر حبههاى انگور بسيار كم باشد و آب آن در آب غوره مستهلك شود، به طورى كه آب
انگور بر آن صدق نكند، حلال است. ولى اگر حبههاى انگور به تنهائى به وسيله آتش
جوشانده شود، خوردن آن حرام است.
س 304: امروزه از الكل كه در واقع مسكراست براى ساخت بسيارى از داروها بخصوص
داروهاى نوشيدنى، عطرها بويژه انواع ادكلنهائى كه از خارج وارد مىشوند، استفاده
مىكنند. آيا به افراد آگاه يا جاهل به مسأله اجازه خريد و فروش و استفاده و
بهرهگيريهاى ديگر از آنها را مىدهيد؟
الكلهائى كه معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مست كننده باشند، محكوم به
طهارت هستند، و خريد و فروش و استعمال مايعاتى كه با آنها مخلوط شدهاند اشكال
ندارد.
س 305: آيا استفاده از الكل سفيد براى ضد عفونى كردن دست و لوازم پزشكى مثل
دماسنج و غير آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشكى و درمان توسط پزشك يا تيم
پزشكى جايز است؟ الكل سفيد همان الكل پزشكى است كه قابل نوشيدن هم هست، و فرمول آن
C2HOOH است، آيا نماز خواندن با لباسى كه يك يا چند قطره از اين الكل بر آن ريخته
شده، جايز است؟
اگر از الكلى باشد كه در اصل مايع نيست، هر چند مست كننده هم باشد، محكوم به
طهارت است و نماز با لباسى كه با اين الكل برخورد كرده صحيح است و احتياجى به تطهير
ندارد. ولى اگر از الكل مايع بالاصالة و بر حسب تشخيص اهل فن مست كننده باشد، نجس
است و نماز با بدن يا لباسى كه با آن برخورد كرده، موقوف بر تطهير است؛ ليكن
استفاده از آن جهت ضد عفونى كردن ادوات پزشكى و مانند آن اشكال ندارد.
س 306: مادهاى است به نام «كفير» كه در صنايع غذائى و داروسازى كاربرد دارد.
هنگام تخمير 5% يا 8% الكل در ماده بدست آمده بوجود مىآيد. اين مقدار الكل سبب هيچ
نوع مستى در مصرف كننده نمىشود. آيا از نظر شرعى استفاده از اين ماده مانعى دارد
يا خير؟
اگر الكل موجود در ماده به دست آمده فى نفسه مست كننده باشد، بنا بر احتياط نجس
و حرام است، هر چند به علت كمى آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف
كننده مسكر نباشد، ولى اگر شك داشته باشيم كه فى نفسه مست كننده و يا در اصل مايع
است، حكم متفاوت مىشود.
س 307: 1 - آيا الكل اتيليك نجس است يا خير؟ (ظاهرا اين الكل در همه مست
كنندهها وجود دارد و سبب مستى است).
2 - ملاك نجس بودن الكل چيست؟
3 - روشى
كه مست كننده بودن مشروب را ثابت كند، كدام است؟
1 - هر يك از اقسام الكل كه مست كننده و در اصل مايع باشد، نجساست.
2 - ملاك
نجاست الكل اين است كه مست كننده و در اصل مايع باشد.
3 - اگر خود مكلّف يقين نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمينان كافىاست.
س 308: نوشابههاى موجود در بازار كه بعضى از آنها مانند كوكاكولا و پپسى كولا
و... در داخل توليد مىشوند و گفته مىشود كه مواد اصلى آنها از خارج وارد مىگردد
و احتمال دارد از الكل در آنها استفاده شده باشد، چه حكمى دارد؟
پاك و حلال است، مگر اين كه مكلّف شخصا يقين حاصل كند كه آنها با الكل مست
كنندهاى مخلوط اند كه در اصل مايع است.
س 309: آيا اساسا هنگام خريد مواد غذائى، لازم است تحقيق شود كه فروشنده يا
سازنده غير مسلمان كالا آنها را لمس كرده و يا در ساخت آنها الكل بكار برده است يا
خير؟
سؤال و تحقيق لازم نيست.
س 310: اينجانب اقدام به ساخت «اسپرى اتروپين سولفات» كردهام كه الكل نقش اساسى
در تركيب فرمول داروئى آن دارد، به طورى كه اگر الكل به تركيب مذكور اضافه نشود،
ساخت آن اسپرى ممكن نيست و از جهت عملى هم اين اسپرى ضد گازهاى شيميائى و جنگى
اعصاب است كه براى محافظت از نيروهاى اسلام در برابر آنها كاربرد دارد. آيا از نظر
جنابعالى استفاده از الكل به ترتيب مذكور در صنعت داروسازى، شرعا جايز است؟
اگر الكل مست كنندهاى باشد كه در اصل مايع است، نجس و حرام است، ولى استفاده از
آن به عنوان دارو در هيچ يك از حالات اشكال ندارد.